Întoarce-te

Interviu cu o studentă la Litere

Scrii în timpul liber și te pasionează felul în care funcționează mass media și publicitatea? Înseamnă că e foarte posibil să te fi interesat deja despre ce opțiuni de viitor îți oferă o carieră în comunicare. 

Pentru a te ține la curent cu avantajele acestei facultăți, vom povesti azi cu Alina, studentă în anul 2 la Comunicare și Relații Publice, din cadrul Facultății de Litere a Universității din București. 

Alina, povestește-ne puțin despre tine și despre cum ai ales această facultate.

Am terminat profilul filologie bilingv engleză și alegerea facultății nu a fost o surpriză pentru mine, pentru că de mică mi-a plăcut foarte mult limba română. Surpriza a fost mai degrabă specializarea aleasă, pentru că multă vreme mi-am dorit să devin profesoară, însă am renunțat la idee din cauza locurilor puține și greu de obținut în învățământ și a nesfârșitei birocrații. 

Am profitat totuși de pasiunea mea pentru comunicare și așa am ajuns la CRP, unde am descoperit cât de interesant este marketingul și cât de mult îmi place să mă implic în mediul online. Totuși, nu am renunțat nici la dorința mea din copilărie, astfel că lucrez ca profesoară de engleză în cadrul unei grădinițe private care găzduiește și un after school. Anul trecut am lucrat un pic mai intens, însă anul acesta lucrez doar două ore pe săptămână (țin un curs opțional de engleză, mai exact). 

Iubesc să iubesc cu copiii, indiferent cât de obositor ar fi - energia lor îmi oferă și mie o stare bună. Pe viitor, însă, aș fi interesată să lucrez în marketing, iar idealul meu personal ar fi să lucrez în cadrul unei edituri.

Cum ți-ai dat seama că ai ales facultatea potrivită?

Având în vedere că primul an de facultate s-a desfășurat online, nu am avut neapărat un contact senzațional cu aceasta, mai ales că mergeam și la muncă în timpul cursurilor. 

Cred că mi-am dat seama cu adevărat că îmi place facultatea pe care am ales-o odată cu începerea anului al II-lea, când am mers fizic la cursuri și am descoperit cât de interesante sunt materiile și cât de implicați sunt unii profesori, fapt care m-a făcut să mă îndrăgostesc iremediabil de domeniul pe care l-am ales.

Cum a fost trecerea de la liceu la facultate? Te-ai acomodat ușor?

Acomodarea mea a fost cumva între ușoară și grea. M-am mutat în București în chirie alături de iubitul meu și ulterior m-am și angajat, iar cel mai greu cred că a fost să înțeleg cum să-mi gestionez banii în condițiile în care nu îi mai primesc de la părinți și nu se mai ocupă ei de toate cheltuielile și utilitățile. 

M-a ajutat mult faptul că am desfășurat cursuri online, pentru că asta mi-a dat ocazia să mă pun pe picioare și să învăț să mă descurc în București înainte de a fi efectiv nevoită să fiu mereu pe drum, între facultate și job.

Ce îți place cel mai mult la această facultate? Dar cel mai puțin?

Ador faptul că cei mai mulți profesori sunt tineri și/sau foarte deschiși către noutate, iar unii dintre ei lucrează în domeniul PR-ului/al marketingului și ne pot oferi informații reale, „de pe teren”, ceea ce mi se pare extraordinar de folositor. 

Ce-mi displace este tipicul și românescul spirit de competiție care apare la anumite materii, indiferent dacă acesta este propagat de profesor sau de studenți - nu își are locul, pentru că nu ne aflăm aici pentru a face un clasament, ci pentru a desprinde informații care să ne servească ulterior în carieră.

Care a fost materia ta preferată și de ce?

Cu siguranță materia mea preferată de până acum este Introducere în teoria publicității - un curs introductiv de marketing, predat de o profesoară excepțională și deosebit de implicată. Orice curs și seminar este desfășurat într-o atmosferă prietenoasă și întotdeauna plec cu informații noi, foarte utile în domeniul respectiv. 

Am avut un proiect destul de greu, dar foarte interesant: să creăm de la 0 un brand de ciocolată/o extensie a unui brand deja existent și să ne ocupăm de USP, idee creativă, public țintă, user persona, execuții creative etc. Cred că a fost cel mai folositor exercițiu făcut până acum în facultate, fiindcă ne-a arătat ce înseamnă cu adevărat să practici acest job și cât timp, câtă implicare și cât devotament presupune un astfel de proiect.

Cum îți organizezi timpul în sesiune?

Nu sunt cea mai potrivită persoană pentru a da sfaturi în această privință, fiindcă nu mă organizez foarte bine. Procrastinez până aproape de termenul limită, apoi fac totul rapid și mă stresez că nu am timp să trimit - dar nu e și asta, oare, parte din experiența studenției? 

Ce cuprinde practica? Ce trebuie să faci propriu-zis acolo?

La specializarea mea, practica poate fi desfășurată în cadrul oricărei organizații, însă activitățile desfășurate trebuie să aibă legătură cu domeniul comunicării. Astfel, orice ține de relații publice și marketing (promovare, proiecte, social media, website etc.) este perfect pentru întocmirea dosarului de practică.

Ești implicat în alte activități? Dacă da, care sunt acelea?

Nu m-am implicat în asociații studențești, deoarece am vrut să am timp pentru facultate, job și orice mi-aș mai alege pe lângă acestea. Totuși, dorința și nevoia mea de a-i ajuta pe ceilalți nu-mi dădeau pace, așa că m-am implicat în Triliada imediat ce am aflat despre proiect.

Ce planuri ai după terminarea facultății?

Nu sunt încă 100% convinsă că vreau să fac și un master, dar nici nu închid complet ușa în fața acestei posibilități. Îmi doresc să lucrez în domeniu, de preferat într-o agenție de publicitate și în departamentul de marketing al unei organizații (still crossing my fingers for a publishing house).

Ce crezi că îți va lipsi cel mai mult din studenție?

Voi fi foaaarte sinceră: probabil că nimic în mod special. Nu contest că este o experiență unică, dar nu consider că este atât de importantă față de altele încât să îi duc dorul. 

Prefer să mă bucur de fiecare etapă din viață în momentul în care trăiesc acele clipe, nu să le comemorez cu regret mai târziu. Când voi încheia studenția, voi spune ”well, that was fun” și apoi voi trece la partea următoare a vieții mele, trăind-o din plin, fără a duce dorul unei alte etape deja încheiate.

Ce sfaturi ai pentru elevii din liceu care își doresc să aplice la această facultate?

Alege-ți bine specializarea la care aplici și încearcă să iei în calcul toate avantajele și dezavantajele pe termen lung care vin la pachet cu alegerea făcută. Sigur, unele materii sunt interesante și este important să studiezi ceea ce îți place, dar dacă studiile pe care dorești să le urmezi nu îți creează un drum bine stabilit în obținerea unui job, s-ar putea ca mai târziu să suferi din această cauză. 

Facultatea de Litere este frumoasă și prestigioasă și ai multe variante de lucru după terminarea acesteia, dar este important să te gândești ce îți place să faci acum și dacă poți/ți-ar plăcea/este sustenabil să faci asta și pentru următorii 40 de ani.

Alina ne-a purtat prin tot ceea ce înseamnă comunicarea și PR-ul, arătându-ne cât de interesant e marketingul, crearea de la 0 a unui brand și, nu în cele din urmă, experiența de student la o astfel de facultate.

  Dacă discuția de azi ți-a ivit câteva întrebări, poți oricând să le adresezi Alinei.. Consultă secțiunea „Discută cu un student!” și vezi ce opțiuni de a intra în contact cu un student ai! Pe data viitoare și mult spor în căutarea facultății potrivite pentru tine!